تاریخچه اختراع بلبرینگ تا امروز

۳ بازديد

تاریخچه اختراع بلبرینگ تا امروز

 

بلبرینگ ها رایج ترین جزء ماشین آلات هستند که تقریباً در تمام کاربردهای صنعتی در جهان یافت می شوند. همچنین در بسیاری از اقلام خانگی مانند اسباب بازی های کودکان، ماشین لباسشویی، صندلی های گردان، مایکروویو و پخش کننده های دی وی دی، بلبرینگ ها را خواهید دید.

 

به راحتی می توان اهمیت بلبرینگ ها را در صنعت دست کم گرفت. در حالی که یاتاقان ها ممکن است در نگاه اول جزء جزئی به نظر برسند، عملکرد بسیاری از کاربردها به یاتاقان های درون آنها بستگی دارد. اگر یک یاتاقان از کار بیفتد، ماشین‌آلات متوقف می‌شوند و زمان از کار افتادن به سرعت بالا می‌رود.

 

احتمالاً تعجب نخواهید کرد که بدانید بلبرینگ ها اختراع جدیدی نیستند. اما اگر به شما بگوییم که تاریخچه یاتاقان دقیقاً به دوران مصر باستان برمی‌گردد، چه می‌شود که از حدود 2600 سال قبل از میلاد شروع می‌شود؟

 

در این مقاله، ما عمیق‌تر به تاریخچه بلبرینگ می‌پردازیم و به گذشته برمی‌گردیم تا کشف کنیم که چگونه این مؤلفه مهم ایجاد شده است و چگونه طی سال‌ها تکامل یافته است.

آغاز بلبرینگ

 

اولین تصور از یاتاقان را می توان دقیقاً به دوره زمانی مصر باستان، حدود 2600 سال قبل از میلاد ردیابی کرد. مصریان باستان از اولین افرادی بودند که از نوعی یاتاقان غلتکی برای جابجایی قطعات سنگی بزرگ برای ساخت اهرام استفاده کردند. این به آنها اجازه می داد تا سنگ ها را بسیار راحت تر حمل کنند و منجر به ساخت سریعتر اهرام معروفشان شد.

https://did.li/QehZH

این اصل در طول سالها تکرار شد و اجداد ما از اصول اولیه بلبرینگ برای کمک به زندگی روزمره خود استفاده می کردند. به عنوان مثال، نمونه ای از یک بلبرینگ چوبی که قدمت آن به حدود 40 سال قبل از میلاد می رسد، کشف شده است. این بلبرینگ برای پشتیبانی از یک میز چرخشی استفاده می شد که امکان حرکت صاف و آسان را فراهم می کرد. این در بقایای غرق شده یک کشتی رومی در دریاچه نمی ایتالیا پیدا شد.

 

داوینچی و گالیله چگونه درگیر هستند؟

 

شاید تعجب کنید که لئوناردو داوینچی و گالیله دقیقا چگونه توانستند با ایجاد بلبرینگ درگیر شوند. خوب، در قرن شانزدهم، لئوناردو داوینچی شروع به ایجاد نقشه ها و طرح های اولیه یک هلیکوپتر اولیه کرد. طرح های او نسخه اولیه یاتاقان توپ مدرن امروزی را نشان می دهد. این اولین بار بود که بلبرینگ ها در یک مفهوم طراحی مورد استفاده قرار گرفتند.

 

با حرکت به قرن هفدهم، گالیله برای اولین بار یک یاتاقان در قفس را توصیف می کند. در حالی که او به ساخت یک یاتاقان ادامه نداد، اما به وضوح اصول طراحی شده را توضیح داد و به مهندسان بعدی ایده داد تا بر اساس آن کار کنند.

بلبرینگ زنده می شود

 

در قرن هجدهم بود که یاتاقان‌ها به چیزی بیش از یک مفهوم طراحی تبدیل شدند، زیرا مهندسان شروع به اعمال اصول کردند و در واقع یاتاقان‌هایی را ساختند که شبیه یاتاقان‌هایی بود که امروزه می‌شناسیم.

 

جان هریسون یک نجار و ساعت ساز بود که تصمیم گرفت دستگاهی بسازد که طول جغرافیایی را در هنگام دریا محاسبه کند که به نام کرنومتر دریایی شناخته می شود. این امر ایمنی در دریا را متحول می کند و کاپیتان ها را قادر می سازد مکان خود را در هر زمان به طور دقیق محاسبه کنند. در این شرایط بد بود که هریسون اولین غلتک قفسی را در سال 1740 اختراع کرد.

 

فیلیپ وان این طرح را در سال 1794، زمانی که حق امتیاز اولین مسابقه توپ را به او اعطا کرد، یک قدم جلوتر برد. در این پتنت، او توضیح داد که می‌توان توپ‌های آهنی را بین چرخ و محور واگن قطار قرار داد تا اصطکاک در حین حرکت کاهش یابد. توپ ها در جای خود با یک درپوش مهر و موم شده بودند تا از جابجایی آنها جلوگیری شود.

تیمکن و SKF به مسابقه بپیوندند

https://v.gd/3WsmaC

کسب‌وکارها به سرعت متوجه اهمیت یاتاقان‌ها در صنعت شدند و کارهای پرزحمت را آسان‌تر و ساده‌تر کردند. مخترعان طرح موجود را مطالعه کردند تا سعی کنند آن را بهبود بخشند و نشان خود را در تاریخ بگذارند.

 

در سال 1898 بود که هنری تیمکن یک حق اختراع برای یاتاقان غلتکی مخروطی دریافت کرد. او سپس در سال 1899 تیمکن را تأسیس کرد – تولید کننده محبوب بلبرینگ که امروزه می شناسیم. این غلتک مخروطی در توپی چرخ کالسکه‌های اسبی نصب شده بود و باعث می‌شد چرخ‌ها نرم‌تر، سریع‌تر و طولانی‌تر از همیشه کار کنند.

 

کمتر از یک دهه بعد، در سال 1907، شخصی به نام Sven Wingquist یاتاقان توپی دو ردیفه خود تراز را اختراع کرد و برای ثبت اختراع در ده کشور درخواست داد. در همان سال او شرکت SKF را تأسیس کرد که به سرعت شروع به تولید 180 بلبرینگ در روز کرد.

 

https://seekingalpha.com/user/59385235/profile

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/RochaAnish4

https://justpaste.it/382fk

https://www.atlasobscura.com/users/rochaanish4

https://disqus.com/by/rochaanish4/about/

https://8tracks.com/rochaanish4

https://www.redbubble.com/people/RochaAnish4/shop?asc=u

https://trello.com/u/rochaanish4

https://www.blogtalkradio.com/rochaanish4

https://visual.ly/users/rochaanish4/portfolio

https://www.viki.com/users/rochaanish4_972/about

https://slides.com/rochaanish4

https://500px.com/p/rochaanish4?view=photos

 

هنر و تکنولوژی تولید قطعات پلاستیک

۱۴ بازديد

هنر و تکنولوژی تولید قطعات پلاستیک

سلام به همه‌ی خوانندگان عزیز. امروز در مقاله‌ای تازه و جذاب به بررسی دنیای تولید قطعات پلاستیک خواهیم پرداخت. تولید قطعات پلاستیک، یکی از بخش‌های مهم صنعتی است که در زمینه‌های مختلف از اسباب بازی تا خودروسازی و پزشکی از آن استفاده می‌شود. اما چگونه این قطعات تولید می‌شوند و چه چیزهایی در پس کار تولید این قطعات پلاستیکی قرار دارد؟

شروع با طراحی قطعه

قبل از هر چیز، همه چیز با طراحی قطعه آغاز می‌شود. در این مرحله مهندسان و طراحان با دقت به ایجاد طرح و مدل قطعه پلاستیکی می‌پردازند. طراحی به شکل، اندازه، جزئیات و مواد مورد استفاده در قطعه توجه دارد. از اینجا به ساخت یک قالب خوب نیاز است.

ساخت قالب: هنر تخصصی

قالب‌سازی یک هنر تخصصی است که به شکل قالب‌های فلزی انجام می‌شود. این قالب‌ها مانند قالب‌های تزریق پلاستیک، قالب‌های فورجینگ، یا قالب‌های تولید قطعات خودرو می‌توانند باشند. ساخت یک قالب دقیق و با کیفیت نیازمند دقت بسیاری است. هر ایرادی در قالب ممکن است به مشکلات در تولید نهایی منجر شود.

مواد مورد استفاده: رمز موفقیت

یکی از عوامل مهم در تولید قطعات پلاستیک، انتخاب مواد مناسب است. معمولاً از موادی مانند پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن، یا پلی‌کربنات برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود. انتخاب مواد با کیفیت و مقاوم منجر به ایجاد قطعاتی می‌شود که تحت فشار و دماهای مختلف توانمندی عالی دارند.

فرآیند تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک یکی از روش‌های اصلی تولید قطعات پلاستیکی است. در این روش، ماده پلاستیکی به شکل داغ و نرم در دستگاه تزریق پلاستیک آماده می‌شود. سپس ماده به قالب تزریق پمپ می‌شود. با فشار بالا و دماهای مناسب، ماده پلاستیکی به دقت داخل قالب تزریق می‌شود. سپس پس از خنک‌سازی، قطعه نهایی از قالب خارج می‌شود.

کیفیت و کنترل مراحل تولید

http://s.ecmaps.de/MjWXd

https://did.li/FwmIw

کیفیت در تولید قطعات پلاستیک بسیار مهم است. کنترل مراحل تولید و انجام آزمون‌های کیفیت در هر مرحله از فرآیند تولید باعث می‌شود تا قطعات با کیفیت و بی‌نقص تولید شوند. همچنین، رعایت استانداردهای مربوط به کیفیت و ایمنی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

استفاده از قطعات پلاستیکی

قطعات پلاستیکی در زندگی روزمره ما جایگاه ویژه‌ای دارند. از اسباب بازی‌های کودکانه تا قطعات خودرو و وسایل پزشکی، از این قطعات در همه‌جا استفاده می‌شود. آن‌ها باعث تسهیل زندگی ما می‌شوند و در بسیاری از صنایع نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

پایان کار تولید

با این مقاله به نقش تولید قطعات پلاستیک در صنعت و زندگی روزمره پی بردیم. این فرآیند ترکیبی از هنر و تکنولوژی است که با دقت بالا و کیفیت منجر به تولید محصولاتی با کارایی و عمر مفید بالا می‌شود. تلاش و توجه به جزئیات در همه مراحل از طراحی تا تزریق، کلید موفقیت در تولید قطعات پلاستیکی می‌باشد. امیدوارم که این مقاله به شما اطلاعات جدیدی ارائه داده باشد و شما همچنین به اهمیت قطعات پلاستیکی در زندگی روزمره پی ببرید.

https://coub.com/5fb474e8d50a398085f7

https://giphy.com/channel/SairaShanic3

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/4be7385e-64ec-4c7f-a3f6-4e748d018889/Simeon-J

https://www.fanfiction.net/u/16037705/

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/SairaShanic3

https://www.spreaker.com/user/17410808

https://justpaste.it/2px1n

https://www.atlasobscura.com/users/sairashanic3

https://www.blogtalkradio.com/sairashanic3

https://www.viki.com/users/sairashanic3_91/about

https://visual.ly/users/sairashanic3/portfolio

https://www.wikidot.com/user:info/sairashanic3

 

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟ + روش‌های تشخیص

۶ بازديد

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟ + روش‌های تشخیص

 

 

 

بنزین سوپر یا بنزین معمولی؛ این سوالی است که شاید برای برخی افراد در هنگام ورود به پمپ بنزین پیش بیاید، اما واقعا این دو بنزین چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چطور می شود آن ها را از هم تشخیص داد؟

 

برخی از افراد بر این عقیده اند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و عملکرد خودرو را بهبود می بخشد و برخی دیگر نیز معتقدند این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و صرفا اسمشان با یکدیگر متفاوت است.

امروز قصد داریم به معرفی بنزین سوپر و معمولی و همچنین تفاوت و نحوه تشخیص این بنزین از یکدیگر بپردازیم، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

 

 

بنزین چیست؟

 

بنزین؛ به آلمانی (Benzin) برشی از نفت است که بین ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تقطیر می‌شود و محتوی هیدروکربن‌های C۵ تا C۱۱ یا C۱۲ می‌باشد. بنزین طبیعی که حدود ۱۵درصد از نفت خام را تشکیل می‌دهد، در موتور‌های احتراقی بکار می‌رود. بنزین معمولی مجموعه‌ای از هیدروکربن‌هایی مانند پارافین‌ها (آلکان‌ها)، نفتن‌ها (سیکلو آلکان‌ها) و اولفین‌ها (آلکن‌ها) است؛ ولی می‌شود اکتان‌ها (C۸H۱۸) را به عنوان یکی از ترکیبات مشخص در بنزین دانست.

 

این سوخت را نخستین بار در آلمان «بنزین» نامیدند. بر خلاف تصور برخی که فکر می‌کنند نام بنزین از نام برتا بنز (Bertha Benz) گرفته شده (که در سال ۱۸۸۸ برای رانندگی از شهر مانهایم به شهر فورتزهایم از داروخانه بنزین مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد)، این نام از ماده شیمیایی بنزن می‌آید. در بسیاری از کشور‌ها و زبان‌ها نیز نام آن بنزین یا بسیار شبیه به بنزین است.

 

در بیشتر کشور‌های مشترک‌المنافع بریتانیا، به استثنای کانادا، از عبارت «پترول» (به معنی روغن سنگ) استفاده می‌کنند. عبارت گسولین (به انگلیسی: Gasoline) عمدتاً در آمریکای شمالی به کار می‌رود که معمولاً در کاربرد‌های محاوره‌ای «گَس» (به انگلیسی: Gas) گفته می‌شود که باید بتوان در زمینه کاربرد آن را از سوخت‌های گازی از قبیل: گاز نفت مایع مورد استفاده در موتور‌های درون‌سوز کاملاً متمایز کرد. کلمه «بنزین» در انگلیسی بریتانیایی به یک مشتق دیگر نفت که در چراغ به کار می‌رود اشاره دارد و به هر حال این مورد استفاده امروزه رایج نیست.

 

واژهٔ «گازولین» (Gasoline) در سال ۱۸۶۵ از کلمه گاز گرفته شد. املای کنونی این کلمه ابتدا در سال ۱۸۷۱ به کار رفت. شکل کوتاه شده گاز در انگلیسی آمریکایی و برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ ثبت شده‌است.

 

کلمه «پترول» اولین بار در سال ۱۸۹۲ به عنوان ماده پالایش شده مورد استفاده قرار گرفته (این کلمه قبلاً به معنای نفت پالایش نشده بود) و تحت نام تجاری توسط کاپل و لئونارد و کارلس ثبت شد. اگرچه هنوز رسماً به عنوان علامت تجاری ثبت نشده بود رقبای کارلس تا سال ۱۹۳۰ عبارت Motor Spirit را به کار می‌بردند.

https://rb.gy/35jf1

https://tinyurl.com/26crvcv2

https://is.gd/p0fVS3

 

تاریخچه بنزین

 

پیش از اختراع موتور‌های درون‌سوز در نیمه‌های قرن نوزدهم، بنزین را در بطری‌های کوچک برای کشتن شپش و تخم آن می‌فروختند. در آن زمان کلمه پترول یک نام تجاری بوده و این روش درمان بعلت خطر شعله ورشدن و خطر ایجاد حساسیت پوستی برای مدت طولانی به کار نرفت.

 

در طول جنگ فرانسه–پروس در سال ۱۸۷۱-۱۸۷۰ در پاریس جهت استفاده علیه حمله احتمالی پادشاهی پروس در شهر بنزین ذخیره شد.

 

بعد‌ها در سال ۱۸۷۱ در طول کمون پاریس مخالفان انقلاب شایع کرده بودند که در شهر زنانی (که آن‌ها را نفتی‌ها می‌نامیدند) با استفاده از بطری‌های بنزین ساختمان‌های شهر را به‌طور عمدی آتش می‌زنند.

 

همچنین از آن به عنوان گاز استنشاقی فرح‌بخش استفاده می‌شد.

 

معرفی بنزین سوپر و تاریخچه آن

 

بنزین سوپر (Premium gas) به بنزین معمولی گفته می‌شود که برای بالابردن عدد اکتان آن، به ان مقداری افزودنی اضافه شده است.

 

اول بار در خلال جنگ جهانی اول شخصی به نام میجلی پی برد که با افزودن سرب به بنزین می‌توان عدد اکتان انرا بدون هزینه زیاد بالا برد. بعد از اگاهی از سمی بودن و صدمات سرب برای محیط زیست ماده متیل ترت-بوتیل اتر جایگزین سرب شد.

 

بعد‌ها دریافتند که ماده متیل ترت-بوتیل اتر نیز باعث الودگی محیطی می‌شود بنابراین در صدد پیدا جایگزین برای این ماده شدند که حاصل این تلاش‌ها عبارتند از: تولوئن، ۲ -میتل-۲-پروپانل، میتل–ترشیوبوتیل اتر (MTBE)، متانول و اتانول. در سال ۱۹۸۴ (میلادی) متداول‌ترین افزاینده متیل ترت-بوتیل اتر بود.

 

 

https://coub.com/ce4846d3340568f713e4

https://giphy.com/channel/DarcieHaney3

https://3dwarehouse.sketchup.com/user/fd77cb40-b781-4995-9a17-151d3edafffc/Darcie-H

https://www.fanfiction.net/~darciehaney3

https://seekingalpha.com/account/user_settings

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/DarcieHaney3

https://justpaste.it/d3vwf

https://www.atlasobscura.com/users/darciehaney3

https://trello.com/u/darciehaney3

https://www.blogtalkradio.com/darciehaney3

https://www.reverbnation.com/artist/darciehaney3

https://www.viki.com/users/darciehaney3_331/about

https://visual.ly/users/darciehaney3/portfolio